Oslo bystyre skal over vinterferien avgjøre hvordan Oslo skal bli fossilfri innen ti år. Målet er klart:
Alle personbiler på Oslos veier skal være utslippsfrie i 2030. Det betyr at det ikke skal være en eneste bensin- eller dieselbil å se innenfor bygrensa om ti år.
Dette er alle partier fra Rødt til Høyre enige om. Har de spurt velgerne?
NRK.no har spurt tre politikere fra henholdsvis Ap, MDG og Høyre om hvordan man skal nå målet. De vil tvinge folk til å kjøpe el-bil.
Sirin Hellvin Stav (MDG), Andreas Halse (Ap) og Nicolai Øyen Langfeldt (H) er enige om at det må bli enda mer fordelaktig å velge elbil fremfor fossilbil.
Både den nasjonale avgiftspolitikken og lokale tiltak må forsterke den rivende utviklingen vi ser, mener politikerne.
Dette er de samme politikerne som snakker moralsk fordømmende om at forskjellene i samfunnet blir større. En så ambisiøs miljøpolitikk vil skape store sosiale forskjeller. Teknologi (les: rekkevidde) og antall ladestasjoner henger ikke med. I tillegg har byrådet fjernet tusenvis av P-plasser, ikke bare i sentrum, men også i utkantene.
Man gjør det umulig for mange å ha bil i Oslo. I tillegg vil man tvinge folk til å bo i høyhus.
Politikerne er unge, hvite og snakker om reguleringer av folks hverdag med den største selvfølgelighet. Det er snarere en viss munterhet over å kunne legge om hele samfunnet i den retning de er overbevist om er den rette.
– Parkeringsrestriksjoner og bompenger er de viktigste lokale virkemidlene, sier Hellvin Stav.
– Det må bli mye større avstand i bompengeavgiften mellom fossilbiler og nullutslippsbiler, sier hun.
Det offentlige holder seg med etater hvor radikale hoder kan leke seg. En av dem er Klimaetaten i Oslo kommune. NRK.no burde kanskje spurt hvem disse menneskene er. De er ikke valgt, men bruker sine offentlige stillinger til å realisere egne preferanser.
Fra 1. juni må el-biler betale halvparten så mye som fossilbiler i bomavgifter. Det er en utvikling i «feil» retning, ifølge de grønne politikerne.
Etaten anbefaler en prisforskjell på 100 kroner pr. passering, eller 200 kroner hvis man kjører utenbys fra og må gjennom to bommer.
Bomavgiftene skal m.a.o. opp på et mye høyere nivå.
De tre politikerne er unge, og ikke alt de sier er bindende for partiene de representerer. Men at Ap, MDG og H er enige om at tvang er et godt virkemiddel, sier noe om hva folk har i vente.
Det er Høyres Langfeldt som ser for seg å begynne med soner hvor bare el-biler får kjøre inn.
– Jeg synes det er høyinteressant å se på tiltak som nullutslippssoner, hvor vi rett og slett sier at her må du ha elbil for å kjøre inn, sier han.
Han ser for seg å starte i det små og jobbe seg gradvis utover, og får full støtte fra MDG.
MDG sier ja til alt av tvang og påbud. De er grønne kommunister. ML-erne kom aldri i maktposisjon. Men MDG er det allerede. Viljen til å bruke makt og tvang er den samme.
Aps Andreas Halse mener at en omlegging på ti år er fullt mulig bare folk blir informert.
Alle de tre politikerne er teknologi-frelste.
– Du kan kjøpe en brukt elbil som dekker 98 prosent av behovet ditt i dag til 80.000 kroner, en gammel Nissan Leaf. Så kan du kanskje være medlem av bilkollektivet for de fem gangene du kjører på hytta, sier Halse.
Ethvert oppegående menneske vet at folks holdning til disse spørsmålene bestemmes av hvem man er. Det første politikerne burde bli avkrevd svar på, er: Hvor bor du? Har du bil? Har du barn?
Hvis du er 30 år, barnløs og bor i sykkel- eller gåavstand til jobben, er det klart du har en annen holdning enn om du bor i Lørenskog, jobber på andre siden av byen og må levere unger i barnehage.
Ett er helt sikkert: Disse politikertypene kommer til å oppnå det de skryter av: forandre Oslo radikalt.
Det er ikke sikkert resultatet blir slik de forestiller seg.
Vil gradvis forby bensin- og dieselbiler i Oslo
Oslo-politikerne er villige til å ta drastiske skritt for at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby.