Norskopplæring i Bærum. Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Tromsø kommune vurderer å ta penger fra elevene i grunnskolen for å finansiere opplæring av flyktninger.
Færre flykninger, og at stadig flere går rett over i grunnskolen, fører til smalhans i Tromsø.
Det har vært kuttet kraftig i driftsbudsjettet til Voksenopplæringa. Fra 2018 til 2020 er forventet reduksjonen i statlige overføringer på 17 millioner, skriver iTromsø.
Årsaken er at Voksenopplæringa har færre elever som bare tar norskopplæring med samfunnskunnskap, noe som genererer statstilskudd. Samtidig går stadig flere over på grunnskoleopplæring, som er kommunens ansvar.
Tromsøpolitikerne jakter nå penger for å unngå kutt i tilbudet til flyktninger. Da står altså grunnskolen lagelig til.
Men grunnskolen er allerede presset, fordi stadig flere flyktninger Tromsø mottar kommer uten grunnskoleutdanning, sier avdelingsleder for skole i Tromsø kommune, Kari Henriksen. Dermed har de krav på grunnskoleopplæring, som er kommunens ansvar.
Kommunen har én pengesekk til skole, inkludert voksenopplæring. Skal man da gi mer til voksenopplæringa, må man ta fra skolen, påpeker Henriksen:
– Dette kan igjen bety at elevene i grunnskolen får det trangere fordi midlene må fordeles på flere.
Problemet er at Tromsø får færre flyktninger, ifølge Henriksen.
– Når vi bosetter færre flyktninger, betyr det at vi får mindre tilskudd fra staten. Det merkes jo, når vi tidligere har hatt relativt mange flyktninger og mye penger for å drifte tilbudet.
Rektor Lena Steinsvik Hansen ved Voksenopplæringa sier til iTromsø at hun frykter dårligere opplæring og uforsvarlig drift dersom de ikke får mer penger fra kommunen.
– Norskopplæringa for innvandrere og flyktninger vil bli dårligere. Vi vil få mye større klasser, mindre differensiert undervisning og vil stå i fare for å måtte bryte introduksjonsloven. Dette er ikke noen grei situasjon å være i.
Leder av oppvekst- og utdanningsutvalget i kommunen, Benjamin Arvola Notkevich (SV) jobber med å finne en løsning.
Han mener staten finansierer opplæring av innvandrere og flyktninger altfor dårlig, og lemper stadig større andel av kostnadene over på kommunene.