Migranter i en gummibåt venter på å bli plukket opp av den Malta-baserte organisasjonen Migrant Offshore Aid Station (MOAS) utenfor kysten av den libyske byen Sabratha den 15. april 2017. Foto: Darrin Zammit Lupi / Reuters / Scanpix.

 

Aktivitetene til en ny væpnet, libysk gruppe kjent under navnet Brigade 48 skal være hovedårsaken til den kraftige nedgangen i migranttrafikken ut fra Libya. Gruppen, som skal bestå av flere hundre sivile, politifolk og militære under ledelse av en tidligere mafiaboss, har også sine egne interneringssentre, forteller velinformerte libyske kilder eksklusivt til nyhetsbyrået Reuters.

Sources in Sabratha, 70 km (45 miles) west of the capital, said the sudden drop had been caused by a new force in the seaside city, which is preventing migrants from leaving, often by locking them up.

The group in Sabratha «works on the ground, the beach, to prevent the migrants leaving on boats towards Italy,» said a civil society organizer from the city, speaking on condition of anonymity.

Det kan altså se ut som om det ikke er anstrengelser koordinert av den libyske regjeringen med den italienske regjeringens støtte som har gjort en forskjell de siste ukene, men det at en styrke utenfor politisk kontroll gjør et omfattende privat politiarbeid.

Men i et klansamfunn som Nord-Afrika er det ikke vanntette skott mellom staten og private, kriminelle inkludert, aller minst i et kaos som Libya. Militsen kan godt tenkes å være regjeringens forlengede arm – eller motsatt:

One of the sources said he thought the group was seeking legitimacy and financial support from Tripoli, where European states have tried to partner with a U.N.-backed Government of National Accord (GNA) to stem migrant flows. An official from the interior ministry’s department for combating illegal migration in Sabratha did not respond to a request for comment.

I lys av denne informasjonen risikerer den plutselige nedgangen i migranttrafikken over Middelhavet å bli midlertidig. Militsen må antas å gjøre det som til enhver tid tjener dens egne interesser.

Spørsmålet som melder seg, er da hvorfor det tjener militsens interesser å stanse trafikken nå. Får den fatt i noen av pengene som Italia betaler til Libya med sikte på å sette det nordafrikanske landet i stand til å skaffe seg kontroll?

Migranter som er kommet frem til Sicilia den senere tiden, forteller om ting som er konsistente med det de libyske kildene sier:

«They said that it was very difficult to depart from Sabratha. There are people stopping the boats before they set out, and if they get out to sea they’re immediately sent back,» said Flavio Di Giacomo, an IOM spokesman in Rome. Some migrants were also turned back before reaching Sabratha, he said.

Smuglerne må uansett forventes å prøve seg andre steder, så lenge militsen hindrer dem på stedene hvor den for tiden har kontroll.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.