To politimenn i balaklava’er står på taket av bilen sin på Champs Élysées torsdag 20. april. Foto: Christian Hartmann/Reuters/Scanpix
Når terrorangrepene kommer så tett, henfaller folk til en apatisk tilstand av tretthet. De klamrer seg til normaliteten, tar sine forholdsregler, og satser på at de selv ikke rammes neste gang heller.
Denne formen for resignasjon er på en måte et selvforsvar. For hvordan skulle man klare å få unna sine daglige gjøremål og forpliktelser overfor jobb og familie, hvis man tenkte over terrortrusselen fra morgen til kveld?
Konsekvensen er at det til slutt ikke er noen som tenker lenger. Mentalt punch-drunk står man knapt på de intellektuelle bena. Hukommelsen er det ingen som husker hvor ble av.
La oss se litt på det som er skjedd i og rundt Paris i tiden etter 2015 – et år hvis inngang ble blodig markert av angrepene på Charlie Hebdo og det jødiske supermarkedet, og hvis utgang ble enda blodigere markert av Bataclan og de andre åstedene for terrorangrepene i november.
Om kvelden den 13. juni 2016 ble politiekteparet Jean-Baptiste Salvaing og Jessica Schneider knivdrept i sitt hjem i Magnanville like vest for Paris. Den 25 år gamle ugjerningsmannen, Larossi Abballa, fransk statsborger av marokkansk opprinnelse, var fem år tidligere blitt arrestert for deltagelse i en islamistgruppe som rekrutterte utenlandskrigere. IS tok æren for angrepet, som var i tråd med oppfordringer fra Abu Bakr al-Baghdadi. Abballa barrikaderte seg i huset til ofrene, og begynte å sende live-opptak på Facebook, hvor han sverget troskap til IS innen politiet stormet huset, drepte ham, og tok hånd om det myrdede ekteparets tre år gamle barn. «Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med ham ennå», sa morderen, som hadde vært under politiovervåkning, men ikke var det lenger.
Den 3. februar 2017 ble en gruppe på tre soldater som stod på vakt i nærheten av Louvre-museet i Paris, angrepet med machete av den «Allahu akbar»-ropende egyptiske statsborgeren Abdullah Reda al-Hamamy (29), som klarte å skade en av soldatene innen han selv ble skutt i magen av en annen soldat. Overfallsmannen, som befant seg i landet på turistvisum, hadde også til hensikt å ta seg inn i museet og skade kunstverker som et symbolsk angrep på Frankrike. Kort tid innen angrepet postet han en solidaritetsmelding til IS på Twitter. Etterforskningen brakte på det rene at han hadde vist terrorsympati på nettet tidligere.
Tidlig om morgenen den 18. mars 2017 skjøt og skadet den 39 år gamle Ziyed Ben Belgacem, en franskfødt muslim av nordafrikansk opphav, en kvinnelig politibetjent med luftpistol under en trafikkontroll i Paris-forstaden Garges-lès-Gonesse. Han stakk deretter av, for siden å gå til et nytt angrep på Orly-flyplassen halvannen time senere. I avgangshallen i den søndre terminalen angrep han en gruppe på tre soldater. Han slo ned en kvinnelig soldat, fravristet henne geværet, og påkalte Allah innen han ble drept av de to andre soldatene. Belgacem var kjent for sikkerhetsmyndighetene som radikalisert islamist, og befant seg på S-lister over farlige personer.
Og i går skjedde altså det hittil mest spektakulære angrepet – ikke fordi det var blodigst, men fordi terroristen lyktes i å drepe en politimann på Avenue des Champs-Élysées – paradegaten fremfor noen i Paris, berømt over hele verden og et av de mest kjente symbolene på Europa.
Når man slutter å huske og gir avkall på å tenke, ser man heller ikke bildet som disse punktene avtegner: Islamistene har gått til krig mot fransk politi. Det er en situasjon som er velkjent fra Irak, hvor politiet av islamistene anses som det vantro Vestens lakeier.
Problemet er altså at Irak er kommet hjem – på mer enn én måte. Angrep på kristenheten forekommer også, vanligvis symbolske, men også blodige: Den 26. juli 2016 fikk den 85 år gamle presten Jacque Hamel halsen overskåret av 19-åringene Adel Kermiche og Abdel Malik Petitjean, som begge hadde sverget troskap til IS.
Islamistene i Frankrike stiller i lengden kanskje ikke så mye dårligere enn sine kolleger i Irak, for de kan trekke veksler på en enorm muslimsk ungdomsbefolkning i forstedene fra helvete. De hater politiet fra før, og kan sømløst ta steget fra vanlige kriminelle til Allah-soldater med en sak å dø for.
Og politiet i Frankrike stiller i lengden kanskje ikke så mye bedre enn sine kolleger i Irak, for de har hverken amerikanerne eller peshmergaene til å hjelpe seg. De må dessuten svare for et lovverk, en profesjonell standard og en offentlighet som deres irakiske kolleger ikke har.
Det var i 2014 av IS-talsmann al-Adnani oppfordret til å angripe menn og kvinner i uniform. Og det er hans disipler som har initiativet. De kan trappe opp denne krigen mot fransk politi enda mer, når de vil. Det passer desto bedre etterhvert som IS taper terreng på slagmarken i Midtøsten.
I Frankrike sitter en liten hær på 16.000 personer som myndighetene regner som farlige, men ikke desto mindre behandler med rettsstatens metoder. Det var kanskje på tide at man behandlet dem som den militære trusselen de er. Det som står på spill, er livet, sikkerheten, gatene, kunsten, kristendommen… Man kan handle resolutt i dag, eller utkjempe en enda mer blodig krig for en eksistensielt truet sivilisasjon i morgen. Valget burde være lett, men er det tilsynelatende ikke.