«Og jeg så at det av dragens munn og av dyrets munn og av den falske profets munn kom ut tre urene ånder som lignet padder». Johannes’ Åpenbaring 16, 13.
Under det visjonære slagordet «mer himmel på jord» har Den norske kirke utgitt ressursheftet Hva er en flyktning?. Biskop Helga Haugland Byfuglien – som er ganske sikker på hva Jesus ville tenkt om den norske asylpolitikken – skriver i forordet at heftet er ment å være til hjelp for menigheter «som ønsker å delta i den store dugnaden det er å ønske mennesker på flukt velkommen inn i det norske samfunnet».
Det er i sannhet blitt et godt stykke politisk-ideologisk propaganda, dette. Skal vi tro Kirkens hefte om flyktninger, er «vår neste» en hvilken som helst person som befinner seg på jorden, fortrinnsvis de med en annen etnisitet, kultur og tro. Følgelig er det også enhver kristen nordmanns plikt å hjelpe alle som måtte ønske seg til Norge.
Bibelen: en sammenhengende flyktningehistorie?
Innledningsvis presenteres vi for en rekke bibelhistorier som tilsier at Norge bør føre en ytterst liberal innvandrings- og flyktningpolitikk om den skal være i tråd med kristendommens budskap. Det faktum at flyktningeinstituttet misbrukes av IS-krigere som ønsker seg til Europa for å ta livet av folk, problematiseres ikke. I stedet får vi høre at morderen Kain også ble en flyktning som fikk nyte Guds vern. Spørsmålet som reiser seg, er om Kirken med sin Kain-parallell mener at norske borgere bare skal tolerere den risikoen dagens asylpraksis representerer, i kristendommens navn.
Kain er ikke den eneste. Etter dette heftet å bedømme er Bibelen proppfull av slike flyktningehistorier: Noah flyktet fra menneskenes ondskap. Abraham flyktet fra Ur. Slavinnen Hagar måtte flykte fra Abraham med deres felles sønn, på grunn av «en vanskelig familiesituasjon». Jakob-slekten kom til Egypt «som økonomiske flyktninger», og hebreerne kom seg til slutt ut av Egypt, men da som «politiske flyktninger». Rosinen i pølsa er selvsagt at selveste Jesus-barnet var flyktning.
«Heldigvis var det ikke et asylregime hos Farao som sendte familien i retur», kan vi lese i den forbindelse (s. 6). Nei, hadde Jesus kommet over Storskog, hadde nok både juleevangeliet og påskebudskapet sett annerledes ut!
Feil presentert som fakta
Det aktuelle heftet er imidlertid ikke blottet for realisme. Ettersom folk er blitt skeptiske til at vi skal ta imot så mange flyktninger, er det best å holde seg til fakta, kan vi lese under kapittelet om tall og fakta (s. 11). Med dette utgangspunktet skulle man tro at forfatterne selv ville være nøye med å presentere sannheten. I stedet finner man raskt eksempel på det motsatte. Som når det påstås at det er Flyktningkonvensjonen som forplikter Norge å gi beskyttelse til flyktninger (s. 10). Påstanden er ikke riktig, noe et kjapt søk på Wikipedia viser:
Flyktningkonvensjonen er en folkerettslig avtale som omhandler mellomstatlige rettsforhold. Den inneholder vilkårene for anerkjennelse som flyktning (artikkel 1 A), men pålegger ikke statene å gi beskyttelse (politisk asyl) til de som faller inn under flyktningdefinisjonen.
I heftet tas det også til orde for å bistå mennesker som befinner seg ulovlig i landet, og man holder muligheten åpen for at kirkerommet kan fungere som et trygt oppholdssted for denne gruppen. Det presiseres at kirkeasyl ikke er en egen institusjon. Likevel begrunnes bruken med nødvendigheten av en «ad hoc-løsning» for å ivareta «rettssikkerheten» (s. 18/19). Heftet støtter seg i den forbindelse på en betenkning fra Mellomkirkelig råd, der det påstås at «det er store svakheter i behandlingen av asylsaker («uriktige vedtak»)» (s. 19). De aktuelle forvaltningsorganer vurderer det neppe på samme måten.
Hvem er kirken til for?
Heftet beveger seg også over i den rendyrkede ideologi når det hevdes at kirkens integreringsarbeid handler om «å arbeide med majoritetsbefolkningens holdninger» (s. 31). Sjelesorg blir til sjeleingeniørvirksomhet. Heftet benytter seg i den forbindelse av en like velkjent som uredelig debatteknikk, der man antyder en sammenheng mellom skepsis til masseinnvandring og rasisme.
Etter gjennomlesning av Kirkens hefte om flyktningene sitter man igjen med inntrykket av at forfatterne har levd seg meget godt inn i flyktningenes situasjon, noen ganger så godt at det tipper over i det urimelige. Selv løgnen skal møtes med sympati av Kirkens kvinner og menn (s. 33):
Iblant har den asylsøkende justert sin historie – også i samtale med deg. Det er egentlig ikke så rart at mennesker i en desperat situasjon, uten fasit om hvilke argumenter som er viktig, korrigerer sin historie. Kanskje har man fortalt en falsk historie så mange ganger at man ikke lenger vet hva som er sant og ikke.
Om innlevelsen er stor på vegne av «den fremmede», er til gjengjeld forståelsen for de statsborgere som måtte oppleve den pågående masseinnvandringen som problematisk, fullstendig fraværende. En kjettersk tanke som kan slå en i et svakt øyeblikk under lesningen av dette heftet, er derfor at Kirkens engasjement for de fremmede går på bekostning av kirkens egne medlemmer. For å gjenta sitatet av den venstreradikale svenske biskop K.G. Hammar, og som det trøstes med i møte med falske asylhistorier: «Det er ikke vår oppgave å aldri bli lurt».
Neste ressurshefte
Som en motvekt til den ideologiske propaganda som dette heftet representerer, foreslår jeg at Kirken utarbeider tre nye hefter til bruk i menighetene over det ganske land. Det er nok dessverre alt for tidlig å be kirkemøtet sette seg inn i multikulturalismens fallgruber, eller i de problematiske sidene ved en religion som islam. La oss derfor heller oppfordre kirkens tjenere til å konsentrere seg om mer begripelige størrelser.
Det første heftet kan for eksempel ta for seg det faktum at Norge ikke er noe innvandrerland, men en gammel nasjonalstat og et fedreland. Det andre heftet kan handle om sammenhengen mellom demokratiet og nasjonalstatens grenser, herunder behovet for ivaretagelse av denne. Det siste heftet kunne kort og godt berøre hva det vil si å være menneske på jorden, der man tar et intellektuelt oppgjør med den selvrettferdiggjøring som ligger i forsøkene på å få kirkens medlemmer til å skape paradiset i denne verden.