Religionshistoriker Hanne Nabintu Herlands oppsiktsvekkende kronikk «Vestlige kvinners nederlag» får sterk kritikk. Nabintus budskap er et ekko av islamistisk oppfatning av det vestlige samfunns verdigrunnlag og kvinnesyn, skriver Liberalt Laboratoriums Sara Azmeh Rasmussen om kronikken som vakte oppsikt da den ble publisert i Aftenposten på kvinnedagen 8 mars.
Norge, som er et av landene som har kommet lengst i verdens målestokk hva angår velferd og likestilling, fremstilles som ensidig materialistisk, verdiløst og kvinnediskriminerende.
Herland forklarer voldtekt som et direkte og logisk resultat av kvinnefrigjøringen. Det er fristende å spørre henne hva hun mener ligger bak voldtekter i afrikanske og konservative samfunn. Det at godt over 65 % av overfallsmennene er av utenlandsk opprinnelse tyder heller på at problemet ligger i kvinnesynet og andre kulturelle referanser disse mennene har, enn i den norske eller vestlige kulturen.Herland skriver: «Feminismens nådeløse brekkstang har ført det vestlige samfunnet inn i et verdiras som har åpnet for en kvinneforakt og et kvinnemisbruk andre kulturer sjokkeres over». Budskapet er ikke originalt, men et ekko av islamistiske ideologers syn på feminisme og vestlig sivilisasjon.
Budskapet Herland fremmer er essensielt i islamismen, og er formet av blant andre egyptiske Sayyed Qutb og pakistanske Mawlana Mawdudi. Sentralt står tanken om at vestlige samfunn er kulturelt tilbakestående fordi kvinner blir brukt i materiell produksjon fremfor å frigjøre kvinners krefter til å oppdra neste generasjon.
Svakheten i islamistenes argumentasjon er antagelsen om at materielle og verdimessige elementer i et samfunn er fullstendig atskilte og at det kan eksistere en sjelløs materiell fremgang. Denne antagelsen baserer seg på en manglende forståelse for helhetlige dynamiske prosesser som finnes i alle samfunn; det er alltid en klar og sterk forbindelse mellom materiell utvikling, vekst og velstand på den ene siden, og verdisettet i et samfunn på den andre siden, skriver Rasmussen.
Et åpent, demokratisk og likestilt samfunn gir grobunn for fred, velferd, teknisk og økonomisk utvikling og vitenskapelig fremskritt. Mens samfunn som er basert på tradisjonalistiske verdier er preget av voldelige konflikter og teknisk, økonomisk og sosial stagnasjon.
Sett i dette lyset er kampen for kvinnefrigjøringen som føres av sekulære og liberale muslimer verden over, en kamp med store dimensjoner. Målet er intet mindre enn gjennomgripende strukturelle og verdimessige endringer som kan bringe de muslimske samfunn inn i det 21. århundret.
Aftenposten.no: Sara Azmeh Rasmussen – Uoriginalt og ureflektert