«Nikolai Astrup er mer aktuell enn noensinne», heter det i pressemeldingen til Henie Onstad Kunstsenters store mønstring av kunstnerens verker. Aktualiseringens perspektiv retter seg mot samtidskunstnere som tematiserer «økologi og prinsipper for utviklingen av et bærekraftig landbruk», hevder direktøren for Henie Onstad Kunstsenter Tone Hansen. «Vi ønsker at publikum både skal kunne oppleve den største […]
Galleribesøk kan være en stor utfordring når de utstilte verkene har lite håndfast å by på. Hvor skal man begynne når bildene er monokrome (ensfargede) malerier, supplert med fotografier av monokrome malerier. Forskjellene mellom de malte og fotograferte bildene er hårfine, som om differansene skal kunne utløse subtil sanselighet og dype tanker av eksistensiell karakter. […]
Det har gått noen tiår siden modernistene utprøvde restene av kunstverkets materielle virkemidler. I maleriet gikk sluttfasen fra det monokrome bilde til blindrammens fysiske beskaffenhet, mens skulpturen endte opp i hvite kuber og jernskrap. Da kunstens gjenstandskarakter omsider var kjørt til bunns, kastet kunstnerne blikket på det prosessuelle. Dette at det kunstneriske uttrykkes gjennom en […]
Historisk er tegnekunsten av godt gammelt merke, skjønt det er først de siste 150 årene at den er blitt en selvstendig, kunstnerisk uttrykksform. Før den tid ble den oppfattet som et forstadium, en slags ideutvikling til et mer komplekst og høyverdig kunstverk. Innenfor horisonten av det moderne har denne oppfatningen forduftet og tegningen utfoldet seg […]
Mens grekerne og folk med interesse for antikken i år feirer at det er 2400 år siden Aristoteles (384-322 f.Kr.) ble født, påstår en gresk arkeolog at han har funnet graven til denne kanskje aller største blant de gamle greske filosofene. Det lyder da nesten for godt til å være sant? Helt sikker er han ikke, arkeologen Kostas Sismanidis, men nesten, skriver The Guardian. Riktignok har han hverken jernharde fysiske…
Den svenske kunstneren Fredrik Søderberg har nylig vært innom Galleri Riis med et utvalg av sine høyst uvanlige bokillustrasjoner, uten at det har vakt noen oppmerksomhet i norske aviser og medier. Et større utvalg ble samtidig presentert i galleriets avdeling i Stockholm, der kunstneren ble behørig anmeldt i både Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet. Foranledningen […]
Hvis man spør folk om de husker kommareglene fra skoledagene, vil mange svare at komma skal brukes ved oppramsing, etter innskutt bisetning, og før konjunksjonene og, eller, men og for. Med disse tommelfingerreglene kommer man ganske langt, men de er ikke komplette, og folk kan da også ha en tendens til mangelfull tegnsetting, selv om […]
Profesjonelt håndverk står ikke akkurat høyt i kurs hos norske kunstnere. Det oppfattes snarere som en begrensning og ikke en mulighet for nyansert kreativitet. Dagens kunstnere har havnet i den utrivelige situasjon at hendenes profesjonelle håndlag er ubrukelig når kunstverk skal kreeres. Skjønt utrivelig er den vel egentlig ikke. Nå trenger man jo ikke å […]
På Tjuvholmen, et steinkast Fra Astrup Fearnley Museet og andre heftige utstillingssteder, ligger Galleri Semmingsen. Bortsett fra den propre beliggenheten er galleriet enkelt og ujålete. Arealet er da heller ikke så stort, men velegnet som et intimgalleri med hånd- plukkede kunstnere. Utstillingsprofilen synes å være konsentrert om maleri, men galleriet presenterer tidvis også andre uttrykksformer. […]
Da det nye politihuset i Tromsø ble åpnet for allmennheten, kunne de besøkende også beskue bygningens kunstneriske utsmykninger. De falt tydeligvis ikke i smak, for tilbakemeldingene fra folk flest var alt annet enn positive. Publikums dom var at dette kunne hvem som helst lage, og avgjort ikke noe Staten burde betale millioner for. Den lokale […]