Den tidligere Nerdrum-eleven Sverre (Koren) Bjertnæs fyller nå begge utstillingsstedene til Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo. Det er ikke mye igjen av Nerdrumstilen hos den nå 40 år gamle kunstneren. Tiden hos Odd Nerdrum er ikke en gang nevnt i CV-en, trolig fordi det vil virke kompromitterende i forhold til den herskende kunst-smaken. Dagens […]
Tone Indrebøs bilder har alltid fascinert meg, både når det gjelder motiver og malemåte. De er en slags meditasjonsobjekter, som tiltrekker seg oppmerksomhet ved sin visuelle tilbake- holdenhet. Det høres ut som et paradoks, men går på en motivisk enkelhet og neddempet fargeskala som umiddelbart får en til å stusse og stoppe opp, og dvele […]
I et nordisk novembermørke med lunefullt vær kan det passe utmerket med litt rødt fra Toscana. Piccini Rosso er en relativt ukomplisert og lettdrikkelig rødvin, som Polet karakteriserer som ren og umiddelbar, med preg av mørke bær og urter, og med en lett bitter avslutning. Den passer utmerket til storfe, svin og kylling, og selvfølgelig […]
Enten man kaller det avantgarde eller postmodernisme: Den kulturelle elite som har definert kunsten befinner seg i krise. De forsøker å beholde hegemoniet ved å parasittere på gamle storheter, som Josef Brodskij, slik Lena Lindgren gjør i Morgenbladet. Men det er en falsk bruk av ord som flertydighet og innlevelse. Lindgren mangler begge deler.
Munchmuseets utrettelige strev med å trivialisere Edvard Munchs kunstneriske betydning og egenart synes ikke å ha noen ende. Forrige dobbeltmønstring, med den amerikanske kunstneren Mappletorps fascinasjon over stripene i Munchs sengeteppe, blir nå utdypet med dansken Asger Jorns parkinson-liknende smørerier. Jorn ble visstnok forelsket i Munchs sleivete og upresise penselføring, et aspekt ved hans malerier […]
Det minker stadig på profesjonelle grafikere, som behersker tradisjonelle teknikker og det nødvendige håndlaget. Stadig nye og enkle trykkteknikker dukker opp og overtrumfer de gamle. Meg bekjent er det ingen i dag som lager kobberstikk, en meget krevende teknikk som forutsetter et usedvanlig sikkert og følsomt håndlag. Selve trykkeprosessen er ikke så komplisert, men det […]
Vi er nå godt kjent med at mye av samtidskunsten er utilgjengelig og uforståelig. Publikum kjenner seg ikke lenger igjen i dagens kunstverden. Den åpner hverken for noe synbart virkelig, eller de påståtte dybder av mening som visstnok skjuler seg i en eller annen utstilt installasjon eller et singulært objekt. Til tross for at gallerier […]
En noe forsinket informasjon gjorde at jeg nesten gikk glipp av Frank Brunners utstilling i Galleri FINEART på Tjuvholmen. Brunner er en figurativ kunstner innenfor horisonten av det postmoderne som klarer å manøvrere sitt særegne billeduttrykk gjennom samtidens konseptuelle tåkehav. Han er kunnskapsrik og tradisjonsbevisst, med studier både fra Kunstakademiet i Oslo, Ilja Repin-akademiet i […]
Kunstneren Morten Viskum (f. 1965) har alltid fått mye oppmerksomhet i mediene. De første sære utspillene handlet om døde mus og rotter på glass, som ble utplassert i en rekke matvarebutikker, og hokuspokus var han en interessant samtidskunstner. Småkrypene den gang lå i formalin, en metode Viskum lærte som veterinærstudent, før han hoppet av og […]
En oversikt over livet til en norsk historiker og politiker som gikk bort for snart hundre år siden, kan gi et interessant innblikk i forskjeller og likheter mellom 1800-tallets og dagens Norge – både på åndslivets og politikkens område. Johan Ernst Welhaven Sars (1835-1917), vanligvis bare kalt Ernst Sars, kom til verden den 11. oktober […]