Norge har et offentlig helsevesen betalt av skattebetalerne, slik at fattig og rik skal få den samme behandlingen uten å måtte betale for det, og uten å være underlagt regler og betaling til private forsikringsselskaper som kan bety dårligere helsehjelp for fattigfolk, som i USA. Fri tilgang til helsevesenet er en av de aller viktigste bærebjelkene i velferdsstaten vår, og en av Arbeiderpartiets tradisjonelle merkesaker. Det er bare ett problem: Sånn er det ikke lenger.
Et todelt helsevesen med private helseforsikringer har sneket seg inn i Norge, til tross for at en slik amerikansk modell aldri skulle se dagens lys i Norge. Likevel har diverse regjeringer fra Høyre og Arbeiderpartiet vært garantisten og pådriveren for det. Privat helseforsikring har til og med blitt et insentiv overfor offentlig ansatte så de skal slippe å stå i helsekø sammen med det fattige sammensuriet, og komme seg tilbake på jobb og gjøre alt det viktige som offentlig ansatte kanskje gjør – så kan heller fattigfolk stå i helsekø og vente på utredning og behandling.
Helseforetaksreformen satte økonomer til å styre i stedet helsepersonell
Man kan skrive side opp og side ned om Helseforetaksreformen fra 2002, som gjorde norske sykehus til «helseforetak» som innførte «stykkprisfinansiering» og skulle «lønne seg» i stedet for å gå med dundrende underskuddn som offentlige sykehus skal og bør i et land med offentlig helsetjeneste – særlig i et land som flyter over av penger.
Norsk helsevesen handler dessverre ikke lenger om å gi befolkningen et best mulig helsetilbud, pleie og omsorg. Nå handler det om penger, innsparinger, effektivisering og «lønnsomhet» for å beskytte politiske feilslutninger – så de ansvarlige politikerne og partiene slipper å innrømme at de har tabbet seg ut. For politikere og partier innrømmer aldri feil. De fortsetter heller med ødeleggende og dysfunksjonell politikk i all evighet fremfor å måtte be velgerne om unnskyldning.
Den 20. mars 2024 hadde Aftenposten et oppslag om kreftlege Lotte Rogg, som sluttet i protest etter 24 år fordi planene om omorganisering ved Oslo universitetssykehus bare handler om penger og vil gå ut over pasientbehandlingen. Selvfølgelig har hun rett i det – det pussige er at ikke flere reagerer på det. Hele poenget med å innføre Helseforetaksreformen og stykkprisfinansiering var å gjøre sykehus til en forretningsmodell, så økonomer kunne styre med kalkulator og staten kunne spare mest mulig.
Hvordan er norsk helsetjeneste organisert?
Det er fastlegen som har blitt portvokteren til helsetjenester, medisiner og trygdesystemet i Norge, så det lønner seg å finne en fastlege som er slektning, bror, venn, menneskevenn eller elsker jobben sin, så man har en fastlege i sitt hjørne, og ikke en som har ansvar for altfor mange, tror at alle er hypokondere og alltid er erstattet av en vikar fra Uganda som ikke kan norsk. En dyktig fastlege som tar deg på alvor kan fort være forskjellen på liv og død.
Alternativet er å gå til legevakta, laste ned en app og vente i fire timer sammen med hele Afrika før du får resept på to Pinex Forte og en regning på 350 kroner, med beskjed om å oppsøke fastlegen – som har første ledige time om to måneder. Bak denne muren ligger det forjettede land av spesialister, distriktsmedisinske og psykiatriske sentre, primærhelsetjeneste og spesialhelsetjeneste, samt offentlige og private sykehus organisert i regionale helseforetak.
Og på toppen av det hele sitter et gigantisk byråkrati i Helse- og Omsorgsdepartementet som ikke gir deg bedre helse, og som ikke ser ut til å ha omsorg for noe annet enn byråkratiet selv. Oppgaven består av å gjøre hverdagen til helsepersonellet så vanskelig og stressende som mulig, samt å sørge for at det aldri er penger nok til medisinsk utstyr. Og hvis noe må gjøres, må det utredes i sju lange og breie før man beslutter å lage en spesialordning for Norge som ikke virker, selv etter prøveperioden.
Alt tar tid og går galt i norsk byråkrati – med mindre «noen» vil det annerledes
Alt dette foregår altså i landet hvor man merkelig nok fikk byttet over tre millioner strømmålere hjemme hos folk og bedrifter på to år. Tenk over dét. Det kostet 10 milliarder kroner, og det gikk helt feilfritt, fordi det var viktig for «noen». Mye viktigere enn at helse og sykehus og sånt tjafs skal fungere sømløst. For de som styrer Norge (altså de som profiterer på politikken), kan hvis de vil.
Feilfritt og raskt gikk også innføringen av egenandeler, nedleggingen av Norsk medisinaldepot og medisinproduksjon, raseringen av norsk psykiatri samt å omgjøre eldreomsorgen til et problem og ikke en velfortent honnør. Alt dette undergraver helsetilbudet til nordmenn, og kombinerer man det med en ny offentlig iver etter å sentralisere helsetilbudet, så blir ting som de blir.
Et byråkrati som skaper mer byråkrati for å sysselsette flere byråkrater
Problemet med å bygge opp et enormt offentlig byråkrati (for å kamuflere den katastrofale arbeidsledigheten i Norge), er at alle byråkratene må ha noe å gjøre. Og jo flere man ansetter i byråkratiet, desto flere hender har man til å ferdigstille det som skal gjøres, og da går man stadig fortere tom for oppgaver. Sånn kan vi ikke ha det!
Du har aldri hørt et byråkrati si jobben er gjort, og nå fungerer alt som det skal, har du vel? Siden norsk offentlig sektor er en verna bedrift, hvor oppsigelser og nedskjæringer er uhørt selv i dyrtid hvor alle andre må skjære ned, så finnes det bare én løsning: Byråkratiet må skape stadig mer arbeid for byråkratiet.
Og dét er grunnen til at norsk helsesektor er i konstant reformstatus, som alt annet i samfunnet – ikke minst energisektoren. Det er ikke nødvendig, det er ikke nyttig, og det gjør ingenting bedre for borgerne – men det skaper oppgaver for helsebyråkratiet, på bekostning av helsepersonellet, pasientene og borgerne.
Reform på reform for reformens skyld
Norge var ikke perfekt i år 2000, men landet og samfunnet fungerte langt bedre enn det gjør i dag – for derfra har byråkratiet innført stadig nye reformer for å være konstant sysselsatt og kunne ansette enda flere.
• I 2002 ble Helseforetaksreformen innført, også kjent som Sykehusreformen eller bare Foretaksreformen. Dette var den største og raskeste reformen i offentlig sektor før klimahysteriet tok vandrepokalen: 100.000 ansatte ble flyttet fra fylkeskommunene til staten, og nye organisasjonsmodeller og styringssystemer ble tatt i bruk, og det på bare ett år.
Fylkessykehus, sentralsykehus og regionsykehus ble til «helseforetak» eid av staten, der helseministeren og departementet er generalforsamling, sjef og hovedansvarlige, og kan instruere de regionale styrene. Dette gjorde norske sykehus til en forretningsidé hvor økonomi ble førende og stykkprisfinansiering på pasientene ble innført.
Det er gjennom dette at stoppeklokka for helsepersonell har blitt en norm, og bare som et eksempel: I stedet for at fødende kunne ligge på sykehus i en uke, fikk de tilbud om «barselhotell», som ikke fungerer hverken som sykehus eller hotell. Naturligvis har de ansatte sine representanter i styrene, men de blir som regel bare overkjørt av eierne, altså politiske representanter.
• I 2012 fikk vi Samhandlingsreformen, som skulle bedre samarbeidet mellom den primære kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten, overføre oppgaver og ressurser fra sykehusene til kommunene, og la staten overta ansvaret for spesialisthelsetjenestene fra fylkeskommunene og organisere tjenestene under regionale helseforetak (RHF).
Det som skjedde i praksis, var at det skapte «dumping» av pasienter fra sykehusene og over til kommunene, hvor de blir såkalte svingdørspasienter, ifølge våre kilder. Og reformen bare forsterker systemet hvor New Public Management, foretaksmodellen og butikkdrift og bunnlinje er viktigere enn pasienter, pleie og den slags. Sykehus handler jo ikke om sånt, men om penger.
• I 2019 kom Helseplattformen, som er målet om en felles elektronisk pasientjournal – i første omgang for alle helsetjenester i Midt-Norge, altså helseforetak, kommuner, fastleger og private aktører. Det høres jo genialt ut, og er innført også i Danmark, under navnet «Sundhetsplattformen», og som «Apotti» i Finland. Det er bare ett problem: Systemet fungerer ikke: Problemene er faktisk så alvorlige at de truer pasientenes sikkerhet.
Det er amerikanske Epic som har levert det nye IT-systemet, men selv om Helse-Vest, Helse-Nord og Helse-Sørøst bruker det norske IT-systemet DIPS med hell, så insisterte Helse-Midt av uforståelige grunner å prøve systemet som slet med problemer i Danmark og Finland – og visjonen var at resten av Norge ville adoptere det.
Nå står man med forskjellige systemer, store utgifter, stressende hverdag, mangel på helsepersonell, nedleggelser, sentralisering og politikere som lager krise etter krise. Man kan ikke klandre norsk helsepersonell for rotet. De blir holdt grundig i øra av sjefene, og derfor handler alle streiker i helsesektoren om lønn, ikke om funksjon. Og verre: Omstillingene har gitt Norge et dårligere helsevesen som har åpnet for private krefter som skal «avhjelpe belastningen».
Privat helsevesen tvinger seg frem trass i alle gode intensjoner
Hvor langt privatiseringen av norsk helsevesen har kommet, oppdaget jeg da jeg fikk en mail fra forsikringsselskapet som ville glede meg med et godt tilbud på privat helseforsikring. Og jeg bare … What? Privat helseforsikring i Norge? Finnes dét? Hvorfor trenger jeg dét?
Det viser seg at det offentlige helsevesenet ikke klarer oppgaven sin og trenger hjelp fra private – som med veibygging og klimatiltak. Det er særlig World Economic Forum (WEF) som sprer myten om at staten trenger hjelp av private kapitalkrefter for å klare jobben sin. (Hva skal vi da med staten?) Dette har gått så langt at offentlig–privat samarbeid nå har blitt til offentlig–privat samrøre, i den grad at du ikke lenger kan se hvem som er hvem.
Privat helseforsikring burde være hundre prosent unødvendig og uønsket i søkkrike Olje-Norge, men sånn er det ikke lenger: Hvis man har penger nok, er privat helseforsikring fristende hvis man vil unngå traumene med venting på time hos fastlegen og spesialist, venting i helsekø eller venting på legevakta i konkurranse med folk fra hele verden. Helseforsikringen jeg fikk tilbud om, dekker:
• Utredning og behandling hos legespesialist
• Røntgen og bildediagnostikk
• Operasjon ved privat sykehus eller klinikk
• Fysikalsk behandling
• Behandling hos psykolog
• Etterkontroll og rehabilitering
• Reiseutgifter
• Medisiner
• Vurdering fra ny lege
• Helsehjelp 24/7 med fri lege og tilgang på psykolog
• Online mental helsehjelp
• Online lege
Privat helseforsikring er nå så vanlig at det angivelig har blitt en del av godene som tilbys ansatte i offentlig sektor. Alle som har råd, vil ha det – ikke minst politikere. Problemet med dette «samarbeidet» er naturligvis at offentlig og privat helsevesen konkurrerer om de samme menneskelige ressursene – og de går gjerne dit de får best betalt. Hvorfor gidde å jobbe kveld, helg og helligdager når du får bedre betalt for å jobbe dagtid fra mandag til fredag?
Politikerne har åpnet en Pandoras eske som det blir det svært vanskelig å få lokk på igjen. Og de private profitørene som suger personell ut av vårt offentlige helsevesen, bruker de økende problemene de selv skaper som bevis for at det offentlige helsevesenet hverken kan eller vil fungere, og for at vi derfor trenger enda mer privat helsevesen. Noe det meningsløst store byråkratiet bidrar til hver dag. Alle forstår hvor dette vil ende, men ingen vil gjøre noe med det.
Det skal helse til for å være syk i Norge, men alt er snart på stell, bare du er rik nok.
Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!