I 2025 slås Vy og Flytoget sammen. Flytoget er kritisk, mens regjeringen mener togtilbudet blir bedre ved en sammenslåing.

Endringen har virkning fra 1. januar 2025, og Flytogets ruter blir en del av Vys tilbud i løpet av de neste tre årene.

– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Flytoget er et hurtiggående tog som går mellom Drammen, Oslo og Oslo lufthavn Gardermoen, skriver NTB.

Kunnskapen er totalt fraværende, siden Vy kjører med de samme togene. Det er ikke togene som begrenser hastigheten, og heller ikke at de har litt ulik design på utsiden.

Togsettet Flytoget bruker kalles type 71, og er også brukt av Vy og tidligere NSB. Foto: Øyvind Berg /CC BY-SA 4.0/ Wikimedia

Det er banen, antall stopp underveis og tillatt hastighet som tar tid. På Sørlandsbanen mellom Stavanger og Kristiansand er det en strekning hvor det ikke er lov å kjøre fortere en 10 km i timen (kanskje dette er endret siden jag sluttet i jobben i det som en gang het NSB).

Nå skal uansett de to selskapene Vy og Flytoget ha fått beskjed om at de nå får en felles arbeidsgiver, skriver VG.

NRK meldte om saken først.

Innen 2028 skal de reisende kunne reise med flytoget med samme billett som de bruker på kollektivtilbudet ellers i området, skriver NTB.

– På sikt blir kollektivtilbudet til Gardermoen enda bedre. Det blir mindre ventetid mellom avgangene, bedre plass og de som reiser, kan bruke Ruter-billett på alle togene, sier samferdselsministeren.

Etter å ha splittet opp hele jernbanesystemet i Norge skal man nå plutselig starte i motsatt retning. Begge løsningene kan ikke være positive nyheter for de ignorerte passasjerene.

– Har ønsket å bestå som eget selskap

Ståle Nistov er administrerende direktør i Flytoget, og sier i en pressemelding at de var imot sammenslåingen.

– Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for, sier han.

Vy tror derimot dette er veien mot en suksess.

– Vi ser fram til å bli kjent med Flytogets dyktige medarbeidere, og sammen videreutvikle togtilbudet på Østlandet, for både hverdagsreisende og de som skal ut å fly, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad i en pressemelding.

– Norge har en liten jernbanesektor, men to statlige togselskap. Det er fornuftig å samle kreftene i møte med framtidig konkurranse fra langt større, utenlandske togselskap, sier hun videre.

Det er ikke alle som forstår hvor liten jernbanesektoren i praksis er. I min tid, rett før NSB ble splittet opp i en haug av ulike selskaper, var det totale antallet reisende i NSB-jernbanen mindre enn antallet reisende i Ruter,

Både Frp og Høyre er kritisk til at selskapene skal slås sammen.

– Det er utrolig at Støre-regjeringen vil gjøre gull til gråstein. Vy er en av Norges minst populære merkevarer, mens Flytoget ligger helt i toppen. Det er ikke bra for togpassasjerene at vi igjen får et NSB-monopol i landet, sier Trond Helleland i Høyre.

Frp trekker også fram at Flytoget er et tilbud som mange kunder er fornøyd med.

– Dette kommer ikke til å gjøre togtilbudet bedre, snarere tvert om. Frp vil opprettholde flytog-tilbudet, som i dag er Norges nest mest populære selskap, sier jernbanepolitisk talsperson i partiet Morten Stordalen.

Jeg har ingen problemer med Flytoget, men det er altså nøyaktig samme tog som NSB brukte og nå Vy bruker. Det er dog merkelig at staten først vil dele opp en liten næring før man så vil slå dem sammen. Ap kan ikke påstå at de var motstandere av EUs jernbanepakker.

Man snakker om konkurranse. Men man kan ikke konkurrere med noe annet enn anbudene, som i seg selv øker kostnadene rundt 20-25 prosent. Kontraktene gjelder i ti år. Man kan selvsagt redusere lønningene til nye ansatte, selv om det er vanskelig å redusere bemanningen, siden loven krever minst en konduktør og en lokomotivfører per togsett.

– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier samferdsminister Nyborg.

Man kan jo undres om ikke disse selskapene allerede, i mange år, har studert hverandre?

SV støtter sammenslåingen og mener det vil utnytte jernbanekapasiteten på en bedre måte og sikre effektivitet.

– Det er en samlet styring av jernbanen som gir best resultater. Solberg-regjeringens oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen har avsporet jernbanepolitikken i Norge, sier transportpolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås, til NTB.

SV var tross alt motstandere av privatiseringen av jernbanen, så deres sti er på den måten ren i denne saken. Årsaken er dog at de egentlig ønsker at staten skal kontrollere alt, inkludert barneoppdragelse (men kun for norske barn, selvsagt).

Personlig har jeg ingen problemer med privatisering, men kan ikke forstå motivet bak å dele opp ett relativt lite selskap til 8-10 småselskap, som alle er overfylt av direktører. Dette øker selvsagt både kostnadene og problemene til de viktigste personene, som er kundene.

Men når EU ber norske politikere om å hoppe, så hopper de.

Kjøp billetter til Document-lesermøtet i Stavanger her!

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.